Öt kérdés – öt válasz. Ezért jó a vitorlás analitika

Fokvári Dóra

2022-04-05

Március elején rendezték meg Budapesten a BoatShow 2022 kiállítást, ahol a vitorlázás és jachtozás szerelmesei szárazföldön hódolhattak hobbijuknak.

A kiállítók között volt a Magyar Vitorlás Szövetség is egy különleges standdal, ugyanis kettéosztották a kiállító-teret, és egy stúdiót rendeztek be. Érdekes előadásokat lehetett hallgatni egész nap élőben, és online az MVSZ Facebook oldalán.

Az egyik előadó Németh Gábor volt, az Arteries és az Airmoniq alapítója és vezetője. Vele beszélgettünk a kiállítás kapcsán. 

– Úgy kezdted a vitorlás teljesítmény-analítikai előadásod, hogy Múld felül önmagad. Mit jelent ez számodra a vízen? 

Először is egy objektív szemléletet szerettem volna középpontba helyezni. Szubjektív módon nem lehet teljesítményt elemezni. Kell a külső nézőpont, ahonnan nézve a teljesítmény változásai számszerűsíthetőek, és megfigyelhetőek a tényleges változások. Még egy coach sem képes teljesen reálisan értékelni a sportolóját. Ehhez egy érzelemmentes rendszer szükséges, elfogultságmentes mérőszámok, amiket egy sok-együtthatós rendszerből, ma már mesterséges intelligencia segítségével praktikus kinyerni. Erről szól az Airmoniq startupunk fejlesztése: minden mérhető adatot összegyűjteni, ebből a nagyméretű adathalmazból aztán intelligens algoritmusokkal használható és hasznos riportokat generálni a sportolóknak, hogy tényleg képessek legyenek saját teljesítményüket felülmúlni. Ezért kezdtem ezzel a jelmondattal az előadást.

– Rendkívül érdekes ábrákat mutattál be arról, hogyan lehet vizuálisan megjeleníteni a teljesítményt. Mit gondolsz, mire kell egyénileg a legjobban figyelni mikor valaki kielemzi a saját adatait?

Először is fontos, hogy legyenek adatok, és az adatok pontosak legyenek. Az előadás elején beszéltem arról, hogy mennyire fontos jó műszereket használni, és ezeket kalibrálni. Ha ez megvan, akkor az Airmoniq rendszere megcsinálja a dolgát. A sportoló vagy edzője ezután az adatokból le kell vonja a megfelelő következtetéseket, és jó és elérhető célokat érdemes kitűzni. A rendszer az előrehaladás nyomonkövetéséhez biztosítani fogja a folyamatos kontrolt, és az objektív méréseket.

Ma már tényleg nagyon látványos dolgokat lehet kinyerni adatokból egy jó analitikai rendszerrel. Nagyon büszke vagyok az Arteries csapatára, aki ezt a rendszert készítette, és folyamatosan fejleszti. Egyre többen ismerik fel a hasznosságát, és kezdenek támaszkodni rá.

– A mérési adataitok alapján, hogy látod, mi számít jobban az eredményeknél? A vitorlázó csapat közös teljesítménye vagy a környezeti tényezők megfelelő kihasználása?

A csapategység, a tehetségek és adottságok kiaknázása természetesen kulcsfontosságú, de ez implicite magában foglalja a második felvetett faktort: a környezeti változásokra, váratlan helyzetekre való megfelelő válasz megtalálását. Ha a csapat képes erre, akkor jönni fognak az eredmények. Az én értelmezésemben környezeti tényező az időjárás: a szél, a víz, a különböző termikus hatások, lokális időjárási jellemzők, egyéb geográfiai tulajdonságai a versenyhelyszínnek. Ezekkel kapcsolatosan jól fel lehet készülni ma már. A verseny közben azonban ezek időben való észleléséhez nagyban hozzájárul egy jó műszer és adatprocesszor, mint az Airmoniq Pro rendszere is. Arról még nem tettem említést, hogy az általunk fejlesztett műszer a hajó teljesítménypotenciálját figyelembe véve komplex számítások eredményét adja vissza a fedélzetre, ezzel segítve a döntéseket. Ez a rendszer egy nagyon összetett IT infrastruktúrát használ a háttérben. Szakavatottabb olvasók kedvéért mondom, hogy egy valós idejű IoT rendszerről van szó, ahol már az edge rétegben intelligens számítások történnek lefrissített neurális modellek és matematikai valamint gépi látásos algoritmusok alapján. A mért adatok egy adat-streaming rendszerben egy felhőszolgáltatásba kerülnek, ahonnan közel valósidőben visszajutnak számítási eredmények a hajó fedélzetére, ahol az Airmoniq processzorához kapcsolódó okoseszközökön futó alkalmazások – jól testreszabható módon – megjelenítik azokat. 

Az így szerzett plusz információk nagyban segítenek a csapat tagjainak külön külön, hogy a pozíciójuknak megfelelő feladatot a lehető legjobban, leggyorsabban, legjobb időzítés szerint végezhessék el, a csapat taktikusa és navigátora pedig hiteles mérési adatok alapján hozhasson döntéseket. Végsősoron ez hozzájárul a csapat közös teljesítményéhez, amit kérdeztél.

– Ha nekem tetszik ez a rendszer, és szeretnék egy ilyet a hajómra, hol tudom beszerezni? Kell hozzá speciális tudás, hogy installáljam és elkezdjem használni? 

Az airmoniq.com oldalon található elérhetőségeken jelezheti bárki az érdeklődését, és az Airmoniq csapata örömmel segít, ad tanácsot, és akár asszisztál a beszereléshez és üzembe helyezéshez is. Ez egyébként egy egyszerű folyamat, nem igényel különlegesebb tudást.

– Elárulhatod, hogy milyen további fejlesztéseket terveztek az Airmoniq-kal?

A gépi látás egységen fogunk sokat dolgozni, illetve szeretnénk több külső rendszerrel is integrálni az Airmoniq-ot, hogy minnél több adatforrásból legyen képes dolgozni. Reméljük, hogy a jövőben nem csak a vitorlássportban, de kajak-kenuban, vagy akár az autósportban is használható lesz a rendszerünk, de ez még a jövő zenéje. 

Van azonban még egy érdekes projektünk az Airmoniq csapatával: részt veszünk a Balaton medrének és vízminőségének valamint élővilágának felmérésében azzal, hogy szenzoros méréseket, valamint adatgyűjtést végzünk, az Airmoniq felhő rendszerében pedig hatékonyan vizualizáljuk azokat. Reméljük, hogy ez a projekt is tovább tud fejlődni, és megvalósulhat a Balaton egy részben automatizált ökológiai felmérő rendszere. Ez sokat segíthetne abban, hogy szeretett tavunk fenntartható legyen és élvezhessék unokáink és azok dunokái is! Ezért is dolgozunk az Airmoniq és az Arteries csapatával ezen a projekten, nagyon örülünk, hogy benne lehetünk egy ilyen – egyébként több egyetemmel, vízügyi főigazgatósággal, Meteorológiai Szolgálattal vagy éppen a Limnológiai Intézettel közös – projektben.

Szeretnél még hasonló tartalmat olvasni a jövőben?

Ha tetszett cikkünk, iratkozz fel hírlevelünkre!